Για να μας βρείτε εύκολα

Η πλήρης ηλεκτρονική μας διεύθυνση είναι:
http://thalis kai filoi ston evripidi.blogspot.com (χωρις τα κενά).

Πιό απλά εάν δεν θυμάστε την μακαρόνι διευθυνσή μας, ψάξτε στο google θαλης ευριπιδης ή thalis evripidis

Επισκεφθείτε μας και στο facebook. To group μας λέγεται ΘΑΛΗΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΙ ΣΤΟΝ ΕΥΡΙΠΙΔΗ

Πέμπτη, 3 Μαρτίου 2011

Παρασκευη 18/3 Πλατωνος Τίμαιος, Κριτίας

Στις 18/3 Θα συζητήσουμε, με μια άλλη ματιά, το βιβλίο :
ΤΙΜΑΙΟΣ, ΚΡΙΤΙΑΣ
Συγγραφέας: ΠΛΑΤΩΝΑΣ
Εκδόσεις: ΚΑΚΤΟΣ (Ζαχαρόπουλος)

Υπενθυμίζεται ότι την Παρασκευή 15/4/11, συζητάμε, με τη συμμετοχή του συγγραφέα κ. Γ. Καρβέλη, το βιβλίο :

Η παραβολή του ασώτου
Συγγραφείς: Γιάννης Καρβέλης
Εκδότης: Γαβριηλίδης

Για την ακριβή ημερομηνία στο Μάιο που θα συζητηθεί το επόμενο βιβλίο :
Υπατία, Πέδρο Γκάλβεθ, Μεταφραστής: Λήδα Παλλαντίου, Εκδόσεις Μεταίχμιο
Θα αποφασίσουμε κατά τις επόμενες συναντήσεις της Λέσχης

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Περιμένω με ανυπομονησία την παρουσίαση του Θέμου. Είμαι σίγουρη πως θα μας ταξιδέψει σε άλλα μονοπάτια.
Ακόμα χαίρομαι που επιτέλους "επιστρέψαμε στις ρίζες μας" και με αυτόν τον τρόπο μου δόθηκε η ευκαιρία να διαβάσω ένα κείμενο, ομολογώ το πρώτο μου (πολλές φορές μάλιστα στο πρωτότυπο).
Περίμενα πως η ανάγνωση ενός πλατωνικού κειμένου θα ήταν απόλαυση για το μυαλό, όμως δεν ανέμενα τέτοια διορατικότητα από έναν νου κυριολεκτικά "προσγειωμένου" (να μην πω "πακτωμένου") σε ένα σημείο στο μακρινό παρελθόν. Τελικά ένα μυαλό μπορεί να ταξιδέψει ακόμα κι όταν (ίσως και επειδή) είναι περιορισμένο, χωρίς τεχνικά μέσα, όπως ο Πλάτων, ή κυριολεκτικώς, όπως ο Hawkings.
Τι κι αν κάποια σημεία φάνταζαν απλοϊκά ή άλλα εντελώς λανθασμένα. Ως "υποδεέστερο ον" μπορώ να αντιληφθώ το μεγαλείο του και να αναγνωρίσω την αξία του.
Εύγε Πλάτων.

Πηγή, η Φαινομηρίς,
μια, πολύ μακρινή απόγονος.

Ο Τηλεπικοινωνιακός της παρέας είπε...

Επιτέλους ένα σχόλιο.

ΥΓ Έπρεπε να δούμε "άσπρη" μέρα για καταγραφεί κάποιο σχόλιο.

Ο Τηλεπικοινωνιακός της παρέας είπε...

Τίμαιος

Πρώτη φορά διάβασα Πλάτωνα στο πρωτότυπο – μάλιστα χρειάστηκε αν ανατρέξω και στο αρχαίο κείμενο- και ομολογώ πως το βρήκα πολύ ενδιαφέρον. Κατά τα φαινόμενα ήταν η καλύτερη δυνατή επιλογή «ίσως το μόνο και πάντως το σημαντικότερο κείμενο Πλατωνικής φυσικής» όπως λέει στην εισαγωγή του.

Στα σημεία που αναφέρεται σε γενικές αρχές και ιδέες ο Πλάτωνας είναι απαράμιλλος. Μοναδικός και ιδιαίτερα διορατικός. Σε πιο ειδικά θέματα, θα έλεγα ότι μου τα «χαλάει»…

Σελ. 35 Πρωτοποριακές – και για σήμερα, το λεγόμενο 21ο αιώνα – και ενδιαφέρουσες απόψεις για τις συγγενικές σχέσεις.

Σελ. 45,47,49,55,57 Αξιοπρόσεκτοι μύθοι καταστροφών του ανθρώπινου γένους (κατακλυσμοί κλπ) Πιθανολογώ ότι πράγματι έγιναν περισσότεροι του ενός και πολλοί άλλωστε «αντέγραψαν» τη λογική του Πλάτωνα πχ Νώε κλπ
Αναφορά στη σχέση ήπιου, εύκρατου καιρού και την εξάπλωση του ανθρώπινου γένους, στη σημασία να σωθούν οι εγγράμματοι σε περιπτώσεις καταστροφών, στη σχέση παιδικών παραμυθιών και γενεαλογιών - πρωταρχικών θρησκειών κλπ, στην επιλεκτική μνήμη των παιδικών αναμνήσεων κυρίως κλπ

Σελ. 61,63 Εκπληκτικά σχόλια – Ανάλυση για τη θεμελιώδη σχέση Μαθηματικών/ Λογικής - Φυσικών Επιστημών [Αυτό που υπάρχει πάντα και δε γεννιέται ποτέ – εκείνο που γεννιέται συνεχώς αλλά δεν υπάρχει ποτέ. Το πρώτο γίνεται αντιληπτό με τη σκέψη και με λογικούς συλλογισμούς επειδή είναι αμετάβλητο, το δεύτερο με την αίσθηση.

Σελ. 67 Στοχασμοί πάνω στην πιθανή Μοναδικότητα του Κόσμου ή την Πολλαπλότητα του.

Σελ. 67 Ενδιαφέρουσα αναφορά στα τέσσερα στοιχεία και τις μεταξύ τους σχέσεις.

Σελ. 75 Ενδιαφέρουσες απόψεις για τη σχέση μεταξύ ψυχής, σώματος και ύλης – άσχετα που προσωπικά διαφωνώ με τις περισσότερες από αυτές.

Σελ. 77 Αναφορά στις αναλογίες 3/2, 4/3 και 9/8 !!! και στο ρόλο τους στη δημιουργία του κόσμου.

Σελ. 79 Θεία αρχή = ψυχή Ανάλυση των απόψεών του.

Σελ. 95 Παρουσιάζει μιά πολύ ενδιαφέρουσα άποψη για τη μετεμψύχωση, ενώ ταυτόχρονα αποδέχεται την θεμελιακή κατωτερότητα της γυναίκας, του θηλυκού…

Σελ. 107 Εξαίρει – πολύ σωστά- το θείο δώρο της δυνατότητας να φιλοσοφεί κανείς, ως το ύψιστο αγαθό που θα μπορούσε να υπάρξει για το ανθρώπινο γένος, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το «Όποιος χάσει την όρασή του θα θρηνεί μάταια, αν δεν είναι φιλόσοφος».

Σελ. 121 Αναπτύσσει «αρχετυπικές» αντιθέσεις λογική- αληθινή γνώμη, αισθήσεις –νόηση κλπ
Στη συνέχεια καταγινόμενος με θέματα φυσιολογίας παρουσιάζεται στα μάτια των συγχρόνων μας απλοϊκός και υπερβολικά παραστατικός με αποκορύφωμα ίσως τη δημιουργία των κοκάλων από χώμα, φωτιά και νερό στη σελίδα 183.

Μετά τη σελίδα 203 επανέρχεται σε γενικότερες φιλοσοφικές θεωρήσεις, οπότε ξαναγίνεται ο εξαιρετικός Τίμαιος (Πλάτωνας) που γνωρίζουμε : πχ «… κίνηση όλων των πραγμάτων στο σύμπαν, δηλαδή κάθε είδος τείνει προς το συγγενικό του».

Εκφράζει σύγχρονες παιδαγωγικές απόψεις στην σελίδα 221 καθώς πράγματι για τη συμπεριφορά των παιδιών σαφώς είναι ιδιαίτερα υπεύθυνοι οι γονείς τους και γενικά αυτοί που τα αναθρέφουν, άλλωστε «…όλοι μας γινόμαστε ακούσια κακοί…»

Εκφράζει σύγχρονες ιατρικές απόψεις στην σελίδα 227 καθώς πράγματι είναι σκόπιμο να μη εθίσουμε το σώμα μας σε φάρμακα και οι ασθένειες να ολοκληρώνουν τον προκαθορισμένο κύκλο τους.

Τέλος στις σελίδες 231,233,235 αναφέρεται πάλι στη μετεμψύχωση, αλλά και στην κατωτερότητα των γυναικών…

Ανώνυμος είπε...

Άφησες έξω τα πλατωνικά στερεά.
Τη βάση της θεωρίας του.
Αν κατάλαβα κάτι θεωρεί πως είμαστε τρίγωνα.
Αλλά πάλι, εγώ είμαι απλώς ένα υποδεέστερο ον και ως εκ τούτου ανίκανη πιθανώς να αντιληφθώ τις υψηλές πλατωνικές έννοιες...

Πηγή